De weerkoffer
We kijken door de ruiten,
welk weer is het buiten?
Zien we de zon of zien we wolken?
Hangt er veel mist of is het regen?
Is het erg koud of valt er wat sneeuw?
We kijken door de ruiten,
welk weer is het buiten?
welk weer is het buiten?
Zien we de zon of zien we wolken?
Hangt er veel mist of is het regen?
Is het erg koud of valt er wat sneeuw?
We kijken door de ruiten,
welk weer is het buiten?
Voor het onderdeel wero binnen mijn opleiding werd er van ons verwacht dat we een weerkoffer
maakten.
Maar natuurlijk was ons eerste gedacht … wat is een
weerkoffer? Wat is de bedoeling ervan? En wat moet er allemaal in? De inhoud
werd ons rap duidelijk toen we de nodige informatie voor deze opdracht van de
docente kregen.
De inhoud van de weerkoffer bevat :
-
Een weerkalender
-
3 instrumenten om het weer te meten
-
Een element om de weervrouw of weerman van de
dag mee te tooien
Begin er maar aan dacht ik.
Ik heb een zelfgemaakte weertas verkozen boven een koffer.
Ik nam het patroon van een al eerder gemaakte zak over om zo tot een nieuwe te
komen. Ik koos er ook specifiek voor om een blauwe zak te maken die de lucht
weergeeft. Ook heb ik de zon en de maan in stof op de zak genaaid en er wattine
tussengeplaatst om voor een 3e dementie te zorgen.
Weertas |
Weerbord |
Ook is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de
weerman/vrouw goed herkenbaar is. Als herkenningspunt heb ik gekozen voor een
brilletje waar ik een wolkje en zonnetje aan bevestigd heb. Dit brilletje is
hetzelfde als het brilletje die het mannetjes op het weerbord dragen. Dit is nog
eens een extra herkenningspunt voor de kleuters.
Ook heb ik nog 3 instrumenten gemaakt waarmee het weer te
meten is. Als eerste maakte ik een windmeter. Ik nam het kartonnen rolletje van
een groot scheurplakband. Ik bevestigde dit op een stok en aan het rolletje
hing ik afscheidingsband. De wind blaast de afscheidingsband omhoog. Hoe hoger
de band gaat hoe meer wind er is. Ook kan je de windrichting zien door te
kijken naar welke kant de afscheidingsband waait.
Als tweede heb ik een regenmeter gemaakt. Door een pluviometer
te bevestigen op een plank zorg ik ervoor dat ik een voorwerp heb om de regen
op te vangen. Om het voor de kleuters duidelijk te maken hoeveel regen er nu
gevallen is heb ik dit aangeduid mat streepjes. De streepjes zijn verbonden met
prentjes die voor de kleuters duidelijk maken of er veel of weinig regen
gevallen is.
Als laatste heb ik ook nog een temperatuurmeter gemaakt op
dezelfde manier als de regenmeter maar dan met een thermometer in plaats van
een pluviometer.
Zo, dit is de inhoud van mijn
weerkoffer. Hopelijk kunnen jullie hier wat ideetjes opdoen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten