dinsdag 14 augustus 2012


De weerkoffer

We kijken door de ruiten,
welk weer is het buiten?
Zien we de zon of zien we wolken?
Hangt er veel mist of is het regen?
Is het erg koud of valt er wat sneeuw?
We kijken door de ruiten,
welk weer is het buiten?

Voor het onderdeel wero binnen mijn opleiding  werd er van ons verwacht dat we een weerkoffer maakten.
Maar natuurlijk was ons eerste gedacht … wat is een weerkoffer? Wat is de bedoeling ervan? En wat moet er allemaal in? De inhoud werd ons rap duidelijk toen we de nodige informatie voor deze opdracht van de docente kregen.

De inhoud van de weerkoffer bevat :
-        Een weerkalender
-        3 instrumenten om het weer te meten
-        Een element om de weervrouw of weerman van de dag mee te tooien

Begin er maar aan dacht ik.

Ik heb een zelfgemaakte weertas verkozen boven een koffer. Ik nam het patroon van een al eerder gemaakte zak over om zo tot een nieuwe te komen. Ik koos er ook specifiek voor om een blauwe zak te maken die de lucht weergeeft. Ook heb ik de zon en de maan in stof op de zak genaaid en er wattine tussengeplaatst om voor een 3e dementie te zorgen.

Weertas
Als weerbord heb ik gekozen om gebruik te maken van dunne houten platen en deze zijn beschilderd opnieuw in het blauw om terug het teken van lucht weer te geven.  Ieder mannetje staat voor een dag. In het witte bord die elk mannetje vastheeft, is plaats gemaakt om drie zaken aan te tonen voor de kleuters: bovenaan welke dag het is met een symbool en de onderste 2 plaatsen geven terug wat voor weer het buiten is en welke kledij er bij dat soort weer past.

Weerbord
Ook is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de weerman/vrouw goed herkenbaar is. Als herkenningspunt heb ik gekozen voor een brilletje waar ik een wolkje en zonnetje aan bevestigd heb. Dit brilletje is hetzelfde als het brilletje die het mannetjes op het weerbord dragen. Dit is nog eens een extra herkenningspunt voor de kleuters.

Ook heb ik nog 3 instrumenten gemaakt waarmee het weer te meten is. Als eerste maakte ik een windmeter. Ik nam het kartonnen rolletje van een groot scheurplakband. Ik bevestigde dit op een stok en aan het rolletje hing ik afscheidingsband. De wind blaast de afscheidingsband omhoog. Hoe hoger de band gaat hoe meer wind er is. Ook kan je de windrichting zien door te kijken naar welke kant de afscheidingsband waait.
Als tweede heb ik een regenmeter gemaakt. Door een pluviometer te bevestigen op een plank zorg ik ervoor dat ik een voorwerp heb om de regen op te vangen. Om het voor de kleuters duidelijk te maken hoeveel regen er nu gevallen is heb ik dit aangeduid mat streepjes. De streepjes zijn verbonden met prentjes die voor de kleuters duidelijk maken of er veel of weinig regen gevallen is.
Als laatste heb ik ook nog een temperatuurmeter gemaakt op dezelfde manier als de regenmeter maar dan met een thermometer in plaats van een pluviometer.

Temperatuurmeter, windmeter en regenmeter
Zo, dit is de inhoud van mijn  weerkoffer. Hopelijk kunnen jullie hier wat ideetjes opdoen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten